pondělí 14. prosince 2015

...velikáni odcházejí


Zdroj fotografie: http://www.ceskenoviny.cz/zpravy/historik-umeni-frantisek-dvorak-oslavil-petadevadesatiny/1205970

Žil vášní pro umění.
A tu vášeň dokázal nádherně předávat dál...

Profesor František Dvořák.
9. listopadu zemřel.
I když se snažím zprávy sledovat pravidelně,
tuhle smutnou jsem zjistila až dnes.
 A i přes jeho úctyhodný věk mě zaskočila.
Díky za jeho nádherné dílo...

"Být vyrovnaný s Pánem Bohem
a nemít žádné pocity, že jsem někomu ublížil."

Na jaře jsem tu psala o jeho 95. narozeninách.
Při této příležitosti prohlásil:
"Jednou mi vyprávěl František Hrubín, že prostřednictvím Ivana Olbrachta se seznámil s Antalem Staškem, který kdysi ještě jako student potkal u Turnova na silnici Josefa Kajetána Tyla. Šel prý takto pěšky vyjednat další štaci do Mnichova Hradiště a Stašek si s ním i trochu povyprávěl. Takže, když si dnes se mnou někdo podá ruku, tak tím vznikne neuvěřitelně dlouhá kontinuita stisku rukou, tedy přes Hrubína a Antala Staška k Tylovi, ale tím také ke Karlu Hynkovi Máchovi, protože Mácha a Tyl byli přátelé. Přes těch několik stisků se dostanete k našim slavným klasikům a dokonce až do 18. století," napsal Dvořák.
Za největší dar označil to, že si bude moci se všemi potřást rukou...

Doufám, že se někdy dočkám dotisků těchto knih, na které už dlouho čekám.
Můj život s uměním
O umělcích, jak je neznáme 
Okamžiky s umělci

Odkazy na pořady s Prof. Františkem Dvořákem tady.

5 komentářů:

  1. Martinko, díky za vzpomenutí... také jsem to ani nevěděla ... byl to naprosto úžasný člověk ... jak píšete i přes jeho úctyhodný věk mi to zarazilo ...
    Přeju k Vám domů klidný advent. Jarka

    OdpovědětVymazat
  2. Byli jsme na pohřbu! Bohužel nebyl v kostele... ale krematoriu s reprodukovanou hudbou... Nesluší se to říkat, ale hrozně nás to překvapilo - české kultury hořák a... Byl to úžasný pán.

    OdpovědětVymazat
  3. škoda ho
    jak jdu po Praze, často si na něho vzpomenu

    OdpovědětVymazat
  4. Jsem moc ráda za tento krásný článek, byla jsem moc smutná, doufám také, že knihy vyjdou. Děkuju. Tereza

    OdpovědětVymazat
  5. Krásný.
    A to o stisku rukou je skvělý.

    OdpovědětVymazat