neděle 13. března 2016

...nedělní



Dokumentářní film Jany Ševčíkové.
Český lev 2015 za nejlepší dokumentární film.

Pět let se slovenským knězem Marianem Kuffou.
Charismatický sympaťák. Horolezec. Toužil po manželce a dceři.
Ale rozhodl se stát knězem. Pod Tatrami, v Žakovicích
denně se svou službou stará o narkomany, bývalé vězně, 
bezdomovce, dospívající odcházející z dětských domovů
a o vážně tělesně postižené. Dojíždí i do romských osad.

Silné. Bolavé. Pravdivé.
Jsme slabí a většina lidí po návratu do běžného světa
často znovu zajede do vyjetých kolejí.
Ale i kdyby desetině lidí pomohl!
Dává těmto lidem přesně to,
co potřebují.
Víru a naději.

Že je tu možnost - odrazit se.
Z toho nejhlubšího dna.
A začít celoživotní boj.
Se zlem a se sebou samým.

Celý dokument lze shldénout a více si přečíst tady.
Ale pospěšte si, brzy možnost končí.

Fotografie odtud:
 http://ticbrno.cz/cs/kino-art/film/2014-opri-zebrik-o-nebe

Díky Marušce za připomenutí. 
Rozhovor s P. Kuffou tady.

11 komentářů:

  1. Překvapilo mě, že dostal Lva za rok 2015, já jsem ho shlédla už v létě 2014 na MFF v K. Varech.
    Rozhodně silný příběh, zasáhl mě.

    OdpovědětVymazat
  2. Ten film mě dostal, nechápu, kde bere takovou sílu a optimismus. Staráme se jen o jednoho takového (nezvládám) a on jich tam má tolik! Právě dočítám po Orkových Neumělcích života Kuffovu Kazatelnu život (aneb v nebi najdeš prostitutky, vrahy i zloděje). Krátká a úderná zamyšlení, přesně jako je se vším hned brilantně hotovej v dokumentu. Doporučuju!

    OdpovědětVymazat
  3. Aj prostitútky....proste tých čo sú za hranicami, v priestore kde sa dá zostúpiť, žiť a obživovať len s Kristom....tak známy mi priestor a boj... Eucharistia priamo v mieste porušenosti tak, ako to spomína svätý Vincent de Pauly v diele Porušené telo.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ešte treba povedať, že deň začínajú svätou omšou a denne sa p.Kuffa s nimi modlí úplný svätý ruženec.
      Všetko žijú v modlitbe.
      My sme s Milom denne ruženec a breviár, prvé roky aj sv. omša denne, bez toho by sme neprežili do ďalšieho dňa.

      Vymazat
  4. Z Východního Slovenska pochází celá moje rodina, strávila jsem tam část dětství. Pořád se tam vracím. Neuvěřitelný kraj, naprosto nepředstavitelný způsob života, humoru, myšlení...pro většinu Čechů. Na svatební cestu jsem svého rakouského manžela vzala právě tam. Když poprvé viděl cikánskou osadu, řekl, že si něco takového nedokázal představit, že to zná jen z filmů o indických slumech. Je to tragický osud předávaný z generace na generaci. Kdybych na vlastní oči neviděla matku, jak dává v kočárku miminku čichat ředidlo, nikdy bych těm historkám nevěřila. Ale za postižené dítě jsou větší dávky... Blízká přítelkyně tam pracuje ve zvláštní škole. Chudoba, žloutenka, hlad, zima, zneužívání, bití, nucení ke kriminalitě, krádežím, nezřídka k vraždě... to vše ty děti mají na denním pořádku. Jak říkám, nepředstavitelné... Kuffa je pro mně hrdina, světec tohoto kraje. Ale je tam také nespočet řeholních sester, které s těmi lidmi žijí, obětují se jim, snaží se jim ukázat alternativu... Velmi, velmi těžká práce, která se nedá dělat bez naděje a hluboké víry...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To jsem nemela cist. Tohle nedavam. Zmenilo se tam neco po letech? 😔

      Vymazat
    2. přesně tohle slovo mě napadlo při filmu: světec.

      Vymazat
  5. Díky za odkaz na film. Právě jsem ho dokoukala. Ještě dlouho ve mně bude rezonovat.Silný příběh. Skvěle natočeno. Pohledy z mnoha stran. A obdivuhodný pan farář. Jeho víra, přímočarost, odhodlání, vnitřní boj, naděje, nepotlačované emoce a hlavně rovnocenný přístup k lidem, bez odsuzování a hodnocení. Zkrátka smekám.

    OdpovědětVymazat
  6. Az seberu odvahu, pustim si to. Vim, ze to je uctyhodne, ale je toho ted tolik. Chci porad verit, ze (moje) deti budou zit stastny a dlouhy zivot.

    OdpovědětVymazat
  7. P.Kuffu poznám už niekoľko rokov, nie osobne, ale cez známych, ktorý mu pomáhali ako dobrovoľníci.
    Videla som o ňom film Všetky moje deti z roku 2013.Dávali ho u nás v kine a prekvapilo ma, že dokázal osloviť kolegov, u ktorých som to vôbec nečakala....:-) Boží človek.
    Na dokument sa teším.Ďakujem za zdieľanie.

    OdpovědětVymazat
  8. Všechny moje "starosti" mi najednou přijdou nepodstatné. Všechny moje sny přízemní a cíle nízké. To je síla. Bůh ho provázej dál.

    OdpovědětVymazat